Školský vzdelávací program 2675 M ELEKTROTECHNIKA
Charakteristika školského vzdelávacieho programu ELEKTROTECHNIKA
Príprava v školskom vzdelávacom programe Elektrotechnika v študijnom odbore 2675 M elektrotechnika zahŕňa teoretickú výučbu podporenú výučbou podporenú získavaním praktických zručností na cvičeniach.
Štátny vzdelávací program (ďalej len „ŠVP“) zameraný na výchovu a vzdelávanie v skupine študijných odborov 26 Elektrotechnika umožňuje absolventom získať úplné stredné odborné vzdelanie v oblasti elektrotechnických odborov. ŠVP poskytuje štandardy stredoškolského vzdelávania a výchovy, ktorého cieľom sú základné odborné vedomosti, schopnosti a zručnosti absolventa pre výkon povolaní elektrotechnických odborov s nižším podielom praktickej prípravy. Absolvent je spôsobilý na výkon náročnejších pracovných činností, zvláda metódy a postupy práce, využíva správne pracovné prostriedky. Je určený aj pre žiakov s čiastočným zrakovým (nie farbosleposť), sluchovým, resp. iným telesným postihnutím, ako aj pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Výstupným certifikátom vzdelávania na tomto stupni je maturitné vysvedčenie.
Predpokladom pre prijatie do študijného odboru je úspešné ukončenie základnej školy. Pri posudzovaní uchádzačov o štúdium sa berie do úvahy prospech a správanie na základnej škole, výsledky z matematiky a slovenského jazyka, MONITOR-9, prípadne úspechy v súťažiach pri splnení predpokladaných zdravotných požiadaviek. Konkretizácia kritérií na prijímacie skúšky vrátane bodového hodnotenia sa každoročne prehodnocuje a zverejňuje v súlade so zákonom.
Stratégia výučby školy vytvára priestor pre rozvoj nielen odborných, ale aj všeobecných a kľúčových kompetencií. Najväčší dôraz sa kladie na rozvoj osobnosti žiaka. Všeobecná zložka vzdelávania vychádza zo skladby všeobecno-vzdelávacích predmetov učebného plánu. V jazykovej oblasti je vzdelávanie a príprava zameraná na slovnú a písomnú komunikáciu v slovenskom jazyku a na vyjadrovanie sa v bežných situáciách spoločenského a pracovného styku v cudzom jazyku Žiaci sa tiež oboznamujú s vývojom ľudskej spoločnosti, základnými princípmi etiky a zásadami spoločenského správania. Osvojujú si základy matematiky, chémie a fyziky, ktoré sú nevyhnutné pre výkon povolania. V odbornom vzdelávaní je príprava zameraná na oblasť elektrotechniky a ekonomiky s veľkým dôrazom na zvládnutie moderných informačných technológií.
Škola uprednostňuje tie vyučovacie metódy, ktoré vedú k harmonizácii teoretickej a praktickej prípravy tak pre profesionálny život, ako aj pre život v spoločnosti a medzi ľuďmi. Dôraz sa kladie na rozvíjanie samostatnosti pri učení a to hlavne pri riešení problémových úloh, tímovej práci a spolupráci. Uplatňujú sa metódy dialogické slovné formou účelovo zameranej diskusií alebo brainstormingu, ktoré naučia žiakov komunikovať s druhými ľuďmi na báze ľudskej slušnosti a ohľaduplnosti. Poskytujú žiakom priestor na vytvorenie si vlastného názoru založeného na osobnom úsudku. Učia ich chápať zložitosť medziľudských vzťahov a nevyhnutnosť tolerancie. Metódy činnostne zameraného vyučovania (praktické práce) sú predovšetkým aplikačného a heuristického typu (žiak poznáva reálny život, vytvára si názor na základe vlastného pozorovania a objavovania), ktoré im pomáhajú pri praktickom poznávaní reálneho sveta a života. Najdôležitejšou oblasťou výchovno-vzdelávacieho procesu je pozitívna motivácia žiakov. Preto naša škola kladie veľký dôraz na motivačné činitele – „žiak vie prečo sa danú vec učí“, riešenie konkrétnych úloh z praxe, zaraďovanie súťaží, verejné prezentácie prác a vlastných výrobkov a pod. Uplatňované metódy budú konkretizované na úrovni učebných osnov jednotlivých predmetov. Metodické prístupy sú priebežne vyhodnocované a modifikované podľa potrieb a na základe skúseností vyučujúcich učiteľov.
Kľúčové, všeobecné a odborné kompetencie sú rozvíjané priebežne a spôsob ich realizácie je konkretizovaný v učebných osnovách jednotlivých vyučovacích predmetov. Škola bude rozvíjať aj kompetencie v rámci pracovného prostredia školy napr. schopnosť autonómneho rozhodovania, komunikačné zručnosti, posilňovanie sebaistoty a sebavedomia, schopnosť riešiť problémy a správať sa zodpovedne.
Školský vzdelávací program ELEKTROTECHNIKA je určený pre uchádzačov s dobrým zdravotným stavom. V prípade talentovaných žiakov sa výučba bude organizovať formou individuálnych učebných plánov a programov, ktoré sa vypracujú podľa reálnej situácie. Pri práci so žiakmi so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami sa pristupuje s ohľadom na doporučenie špeciálnych pedagógov a psychológov vo vzťahu na individuálne potreby žiaka, stupeň a typ poruchy, úroveň kompenzácie poruchy a možnosti školy.
Činnosť školy v oblasti spoločenského a kultúrneho života je veľmi bohatá a pestrá nielen pri aktivitách súvisiacich s činnosťou školy, ale aj v mimoškolskej oblasti. Žiaci svoje odborné vedomosti a zručnosti budú prezentovať na mnohých súťažiach, prehliadkach a predmetových olympiádach, ktoré organizujú RÚŠS Prešov, PSK Prešov, ŠIOV MŠ SR, MŠ SR, firmy, vysoké školy a atď. Týchto aktivít sa zúčastnia aj učitelia všeobecných a odborných predmetov vo funkcii pedagogického dozoru. Samostatnosť, húževnatosť a pracovitosť našich žiakov bude ocenená tak zo strany školy, ako aj vyhlasovateľov súťaží, prehliadok a predmetových olympiád. Veľké množstvo záujmových krúžkov (technické, jazykové, športové a iné) ponúkajú našim žiakom efektívne využívať svoj voľný čas.
Klasifikácia prebieha podľa klasifikačného poriadku. Výsledky žiakov sa hodnotia priebežne na základe kritérií, s primeranou náročnosťou a pedagogickým taktom. Podklady pre hodnotenie sa získavajú sústavným sledovaním výkonu žiaka a jeho pripravenosti na vyučovanie, rôznymi metódami a prostriedkami hodnotenia, analýzou činnosti žiaka, konzultáciami s ostatnými učiteľmi vrátane výchovného poradcu a zamestnancov pedagogicko-psychologiských centier, rozhovormi so žiakom a a jeho rodičmi. Pri hodnotení sa využívajú kritériá hodnotenia na zabezpečenie jeho objektivity. Žiaci sú s hodnotením oboznámení.
1. Základné údaje o štúdiu
Kód a názov študijného odboru: 2675 M elektrotechnika
Dĺžka štúdia | 4 roky |
Forma štúdia | denná |
Nevyhnutné vstupné požiadavky na štúdium | - podmienky prijatia na štúdium ustanovuje vykonávací predpis o prijímacom konaní na stredné školy, - zdravotná spôsobilosť uchádzača o štúdium. |
Spôsob ukončenia štúdia | maturitná skúška |
Doklad o dosiahnutom vzdelaní | vysvedčenie o maturitnej skúške |
Poskytnutý stupeň vzdelania | úplné stredné odborné vzdelanie |
Úroveň vzdelania | SKKR/EKR: 4 |
Možnosti pracovného uplatnenia absolventa | výkon činností technika konštrukčného, montážneho, technologického a prevádzkového charakteru |
Nadväzná odborná príprava (ďalšie vzdelávanie) | pomaturitné štúdium, vysokoškolské štúdium, najmä technického smeru |
2. Charakteristika absolventa
Absolvent študijného odboru elektrotechnika je kvalifikovaný zamestnanec schopný samostatne vykonávať práce pri projektovaní, konštrukcii, výrobe, montáži, ako aj v prevádzke a údržbe elektrických zariadení. Pre kvalifikované vykonávanie uvedených činností získava absolvent štúdiom široký odborný profil s nevyhnutným všeobecným vzdelaním, s dostatočnou adaptabilitou, logickým myslením a schopnosťou aplikovať nadobudnuté vedomosti pri riešení problémov samostatne aj v tíme. Rozsah získaných vedomostí mu umožňuje sústavne sa vzdelávať, zaujímať sa o vývoj vo svojom odbore štúdiom odbornej literatúry a časopisov, používať racionálne metódy práce technika a využívať odborné manuálne spôsobilosti. Získané vzdelanie dáva absolventovi predpoklady konať cieľavedome, rozvážne a rozhodne v súlade s právnymi normami spoločnosti, zásadami vlastenectva, humanizmu a demokracie. Po nástupnej praxi je pripravený na výkon technika konštrukčného, technologického, montážneho a prevádzkového charakteru, ale aj na ďalšie funkcie v odborných útvaroch. Odbornou praxou a ďalším štúdiom si zvyšuje svoje zručnosti a vedomosti, čím si zvyšuje svoju odbornú kvalifikáciu. Absolvent študijného odboru elektrotechnika má na základe svojej prípravy všetky predpoklady pre zvládnutie vysokoškolského štúdia.
3. Učebný plán
Škola (názov, adresa) | Stredná priemyselná škola elektrotechnická, Plzenská 1, 080 01 Prešov | ||||
Názov ŠkVP | ELEKTROTECHNIKA | ||||
Kód a názov ŠVP | 26 elektrotechnika | ||||
Kód a názov študijného odboru | 2675 M elektrotechnika | ||||
Stupeň vzdelania | úplné stredné odborné vzdelanie | ||||
Úroveň vzdelania | SKKR/EKR: 4 | ||||
Dĺžka štúdia | 4 roky | ||||
Forma štúdia | denná | ||||
Druh školy | štátna | ||||
Vyučovací jazyk | slovenský | ||||
Kategórie a názvy vyučovacích predmetov | Počet týždenných vyučovacích hodín v ročníku | ||||
1. | 2. | 3. | 4. | Spolu | |
Všeobecnovzdelávacie predmety | 20 | 15 | 14 | 13 | 62 |
slovenský jazyk a literatúra | 3 | 3 | 3 | 3 | 12 |
prvý cudzí jazyk a) | 3/3 | 3/3 | 4/4 | 4/4 | 14/14 |
etická výchova/náboženská výchova b) | 1 | 1 | - | - | 2 |
dejepis | 1 | 1 | - | - | 2 |
občianska náuka | 1 | 1 | 1 | - | 3 |
chémia | 1 | - | - | - | 1 |
fyzika | 2 | - | - | - | 2 |
matematika | 4 | 4 | 4 | 4 | 16 |
aplikovaná Informatika a) | 2/2 | - | - | - | 2/2 |
telesná výchova a) | 2 | 2 | 2 | 2 | 8 |
Odborné predmety | 13 | 18 | 6 | 6 | 43 |
technické kreslenie a) | 2 | 2/2 | - | - | 4/2 |
elektrotechnika a) | 6/2 | 4/1 | - | - | 10/3 |
robotika a) | 2/2 | - | - | - | 2/2 |
prax a) | 3/3 | 3/3 | 3/3 | - | 9/9 |
programovanie a algoritmy a) | - | 3/2 | - | - | 3/2 |
elektronika a) | - | 5/2 | - | - | 5/2 |
elektrotechnické meranie a) | - | - | 3/2 | 4/3 | 7/5 |
tvorba web stránok a) | - | 1/1 | - | - | 1/1 |
ekonomika | - | - | - | 2 | 2 |
pre oblasť elektroenergetiky | 0 | 0 | 14 | 14 | 28 |
Programovanie a) | - | - | - | 2/2 | 2/2 |
elektronika | - | - | 2 | - | 2 |
základy automatizácie | - | - | 2 | - | 2 |
elektrické stroje a prístroje | - | - | 2 | 1 | 3 |
elektroenergetika a) | - | - | 5/1 | 5/1 | 10/2 |
riadiace systémy a) | - | - | 3/2 | - | 3/2 |
elektrické zariadenia | - | - | - | 2 | 2 |
grafické systémy a) | - | - | - | 2/2 | 2/2 |
elektrotechnická spôsobilosť | - | - | - | 1 | 1 |
ročníkový projekt | - | - | - | 1 | 1 |
Spolu | 33 | 33 | 34 | 33 | 133 |
pre oblasť počítačových systémov | 0 | 0 | 14 | 14 | 28 |
programovanie | - | - | - | 3/3 | 3/3 |
elektronika a) | - | - | 4/2 | - | 4/2 |
základy automatizácie | - | - | 2 | - | 2 |
počítačové systémy a) | - | - | - | 4/2 | 4/2 |
riadiace systémy | - | - | 3/2 | - | 3/2 |
počítačové siete a) | - | - | 3/2 | 3/2 | 6/4 |
databázové systémy a) | - | - | - | 2/2 | 2/2 |
embedované systémy a) | - | - | 3/2 | - | 3/2 |
elektrotechnická spôsobilosť | - | - | - | 1 | 1 |
ročníkový projekt | - | - | - | 1 | 1 |
Spolu | 33 | 33 | 34 | 33 | 133 |
pre oblasť priemyselnej informatiky | 0 | 0 | 14 | 14 | 28 |
elektronika a) | - | - | 4/2 | - | 4/2 |
priemyselná informatika a) | - | - | - | 5/3 | 5/3 |
riadiace systémy a) | - | - | 3/2 | - | 3/2 |
základy automatizácie a) | 4/2 | 4/2 | |||
PLC programovanie a) | 4/3 | 4/3 | |||
embedované systémy a) | 3/3 | 3/3 | |||
elektrotechnická spôsobilosť | - | - | - | 1 | 1 |
ročníkový projekt | - | - | - | 1 | 1 |
Spolu | 33 | 33 | 34 | 33 | 133 |
Činnosť | 1. ročník | 2. ročník | 3. ročník | 4. ročník |
Vyučovanie podľa rozpisu | 33 | 33 | 33 | 30 |
Príprava na maturitnú skúšku | - | - | - | 1 |
Maturitná skúška | - | - | - | 1 |
Časová rezerva (účelové kurzy, opakovanie učiva, exkurzie, výchovno-vzdelávacie akcie...) | 7 | 5 | 5 | 5 |
Súvislá odborná prax | - | 2 | 2 | - |
Spolu týždňov | 40 | 40 | 40 | 37 |
a) Pre kvalitnú realizáciu vzdelávania je potrebné vytvárať podmienky pre osvojovanie požadovaných praktických zručností a činností formou cvičení (v laboratóriách, dielňach, odborných učebniach, cvičných firmách a pod.), preto sa trieda na cvičeniach delí na skupiny podľa súčasne platnej legislatívy. Delenie do skupín prebieha, najmä s ohľadom na bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci a na hygienické požiadavky. Počet hodín cvičení z celkového počtu hodín je uvedený za lomkou.
b) Predmety etická výchova / náboženská výchova sa vyučujú podľa záujmu študentov v skupinách v rozsahu 1 týždennej vyučovacej hodiny v 1. a 2.ročníku. Predmety nie sú klasifikované, na vysvedčení a v katalógovom liste študenta sa uvedie „absolvoval/-a".
c) Študenti v každom ročníku absolvujú exkurzie (1 až 2 dni v školskom roku) na prehĺbenie, upevnenie a rozšírenie poznatkov získaných v teoretickom vyučovaní. Exkurzie sú súčasťou výchovno-vzdelávacieho procesu. Pripravuje a vedie ich učiteľ, ktorého vyučovací predmet najviac súvisí s obsahom exkurzie.
d) Súčasťou výchovy a vzdelávania žiakov je kurz na ochranu života a zdravia (KOŽAZ) a kurz pohybových aktivít v prírode, ktoré sú uvedené v učebnom pláne ŠkVP. KOŽAZ sa organizuje v treťom ročníku štúdia trvá tri dni po šesť hodín. Účelové cvičenia sa uskutočňujú v prvom a druhom ročníku vo vyučovacom čase v rozsahu šesť hodín v každom polroku školského roka raz.
e) Kurz pohybových aktivít v prírode sa koná v rozsahu piatich vyučovacích dní. Organizuje sa v prvom ročníku štúdia (so zameraním na letné športy) a v druhom ročníku štúdia (so zameraním na zimné športy).
a) Cieľom vzdelávania v študijnom odbore ELEKTROTECHNIKA so zameraním na oblasť ELEKTROENERGETIKY je poskytnúť žiakom školy dostatočné vedomosti a zručnosti v aplikovanej elektrotechnike, elektrických strojoch a prístrojoch, v elektroenergetike pre všetky druhy napätí, s ktorými absolvent nachádza uplatnenie v ďalšom štúdiu či v odbornej praxi.
Počas štúdia žiak získava vedomosti a zručnosti o elektrotechnickej výrobe, konvenčnej ale aj alternatívnej výrobe elektrickej energie, jej prenose, riadení rozvodných sietí – manažment energie, CAD aplikáciách a Smart technológiách aplikovaných v elektrotechnike a elektroenergetike, materiáloch používaných v elektrotechnike, manažérsko-ekonomických činnostiach potrebných pre svoju činnosť, absolvent je schopný pracovať samostatne alebo v tíme.
Absolvent môže počas štúdia získať Osvedčenie o odbornej spôsobilosti elektrotechnikov a niekoľko ďalších certifikátov a osvedčení, ktoré potvrdzujú jeho odborné vedomosti a zručnosti.
b) Cieľom vzdelávania v študijnom odbore ELEKTROTECHNIKA so zameraním na oblasť POČÍTAČOVÝCH SYSTÉMOV je poskytnúť žiakom školy dostatočné vedomosti a zručnosti v aplikovanej elektrotechnike, aplikovanej elektronike, CAD aplikácii, štruktúre a architektúre počítačov, operačných systémoch, sieťových technológiách, vo využívaní IKT prostriedkov, programovaní v jazyku C, s ktorými absolvent nachádza uplatnenie v ďalšom štúdiu či odbornej praxi.
Počas štúdia žiak získava vedomosti a zručnosti o elektronike a mikroelektronike, štruktúre počítačových systémov, architektúre počítačov, počítačovej a sieťovej komunikácii, manažérsko-ekonomických činnostiach, potrebných pre jeho činnosť.
Absolvent vie funkčne a efektívne produktovo navrhnúť a spravovať IT prostriedky pre segment malého a stredného podnikania, je schopný pracovať samostatne, ale aj v tíme.
Absolvent môže počas štúdia získať Osvedčenie o odbornej spôsobilosti elektrotechnikov a niekoľko ďalších vo svete uznávaných priemyselných certifikátov, ktoré potvrdzujú jeho odborné vedomosti a zručnosti.
c) Cieľom vzdelávania v študijnom odbore ELEKTROTECHNIKA so zameraním na oblasť PRIEMYSELNEJ INFORMATIKY je poskytnúť žiakom školy dostatočné vedomosti a zručnosti v aplikovanej elektrotechnike, aplikovanej elektronike, CAD aplikácii, automatizácii, robotických riadiacich systémoch, s ktorými absolvent nachádza uplatnenie v ďalšom štúdiu či odbornej praxi.
Počas štúdia žiak získava vedomosti a zručnosti o princípoch a metódach merania fyzikálnych veličín, akčných členoch, pohonoch, systémoch základnej a procesnej automatizácie, obchodných systémoch, konštrukcii a inštalácii automatizovaných systémov, o robotických systémoch schopných vnímať okolie, pohybovať sa v ňom a rozhodovať, manažérsko-ekonomických činnostiach, potrebných pre svoju činnosť.
Absolvent vie efektívne navrhnúť a algoritmizovať riešenia, rozpoznať hraničné a mimotolerančné stavy nielen vo vývoji a nasadzovaní, ale aj v každodennej prevádzke výrobných procesov. Je schopný pracovať samostatne alebo v tíme.
Absolvent môže počas štúdia získať Osvedčenie o odbornej spôsobilosti elektrotechnikov a niekoľko ďalších certifikátov a osvedčení, ktoré potvrdzujú jeho odborné vedomosti a zručnosti.
„Vychovávame pre život, vzdelávame pre prax.“