Školský preventívny program proti šikanovaniu a kyberšikanovaniu v školskom roku 2024/2025
(v súlade s POP 2024/2025 a metodickým usmernením MINEDU - Smernica č. 36/2018 k prevencii a riešeniu šikanovania detí a žiakov v školách a školských zariadeniach)
Šikanovanie sa v súčasnom období stáva vážnym problémom, ktorý sa prejavuje v školách a školských zariadeniach a ktorému je potrebné venovať neustálu pozornosť, a to z hľadiska preventívneho ako aj sankčného pôsobenia.
Cieľom tohto preventívneho programu je:
Teoretické východiská
Charakteristika šikanovania
Šikanovaním rozumieme akékoľvek správanie žiaka alebo žiakov, ktorých zámerom je ublíženie inému žiakovi alebo žiakom, prípadne ich ohrozenie alebo zastrašovanie. Ide o cielené a opakované použitie násilia voči takému žiakovi alebo skupine žiakov, ktorí sa z najrôznejších dôvodov nevedia alebo nemôžu brániť.
Podstatnými znakmi šikanovania sú:
Šikanovanie sa prejavuje v priamej podobe: fyzickými útokmi, urážlivými prezývkami, nadávkami, posmechom, tvrdými príkazmi agresora vykonať určitú vec proti vôli obete, odcudzením veci a pod.
Šikanovanie sa môže prejavovať i v nepriamej podobe, napr. prehliadaním a ignorovaním obete.
Škola alebo školské zariadenie zodpovedá za deti a žiakov v čase vyučovania a školských akcií (podľa § 49 zákona č. 29/1984 Zb. o sústave základných a stredných škôl v znení neskorších prepisov)
Šikanovanie nesmie byť zamestnancami školy v žiadnej miere akceptované a pedagóg musí šikanovanie medzi žiakmi bez meškania riešiť a každej jeho obeti poskytnúť okamžitú pomoc.
Z hľadiska priestupkového zákona môže šikanovanie žiakov napĺňať skutkovú podstatu priestupkov. Môže ísť predovšetkým o priestupky proti občianskemu spolunažívaniu a priestupky proti majetku.
Zodpovedným za priestupky je ten, kto v čase jeho spáchania dovŕšil štrnásty rok svojho veku.
Charakteristika kyberšikanovania
Pojem kyberšikana predstavuje úmyselné urážky, vyhrážanie, zosmiešňovanie alebo obťažovanie prostredníctvom moderných komunikačných prostriedkov. Odohráva sa na internete alebo prostredníctvom mobilného telefónu. Páchateľ ostáva často v anonymite.
Kyberšikanovanie je zakotvené aj v trestnom zákone 300/2005 v § 360b ako nebezpečné elektronické obťažovanie.
Typickými znakmi kyberšikanovania sú:
Štádiá šikanovania
Šikanovanie sa neobjavuje zo dňa na deň. Začína nenápadnými prejavmi, ktoré sa postupne stupňujú a môžu vyústiť až do páchania trestnej činnosti agresorom.
1. štádium – zrod ostrakizmu – šikanovanie sa začína ostrakizmom, prejavuje sa ignorovaním, prehliadaním obete, vylúčením zo skupiny, posmievaním, ohováraním. Ak sa obeť nebráni, šikanovanie sa zosilňuje. V tejto etape ešte viacerí žiaci vyjadrujú nesúhlas so šikanovaním, mnohí majú súcit s obeťou. Zásahy pedagógov sú úspešné.
2. štádium – fyzická agresia a pritvrdzovanie manipulácie - objavuje a stupňuje sa fyzická agresia – strkanie, potkýnanie, odstrkovanie, bitky. Ak sa obeť nebráni, šikanovanie sa zosilňuje. V prípade, že existuje v skupine súdržnosť, kamarátske vzťahy a negatívne postoje k násiliu a ubližovaniu – pokusy o šikanovanie sú neúspešné. Zásahy pedagógov sú úspešné.
3. štádium - kľúčový moment – vytvorenie jadra – k hlavnému agresorovi sa pridávajú ďalší, ktorí postupujú systematicky s cieľom upevňovať svoju moc a vplyv na ostatných spolužiakov. Tu sa rozhoduje, či počiatočné štádium skončí, alebo prejde do pokročilého. Ak sa nesformuje silná pozitívna podskupina, skupina agresorov bude stupňovať prejavy šikanovania. Je to posledná možnosť úspešne zasiahnuť a rozbiť jadro agresorov.
4. štádium – väčšina prijíma normy – ak sa v triede šikanovanie nerieši a nevzniká silná pozitívna skupina, skupina agresorov pokračuje v šikanovaní a ich normy sú prijaté väčšinou spolužiakov.
5. štádium – totalita alebo dokonalé šikanovanie – nastolenie totalitnej ideológie šikanovania, tzv. štádium vykorisťovania. Žiaci už neprezrádzajú, kto ublížil obeti, bagatelizujú násilie. K tomuto štádiu dochádza bez radikálnej pomoci zvonku.
Aktéri šikanovania
Odborná literatúra uvádza 3 typy agresorov:
1. typ agresora – hrubý, primitívny, s narušeným vzťahom k autorite. Šikanuje tvrdo a vyžaduje absolútnu poslušnosť, šikanovanie používa cielene na zastrašovanie ostatných. V jeho rodine sa často vyskytuje agresia zo strany rodičov.
2. typ agresora – slušný, kultivovaný, úzkostlivý jedinec so sadistickými tendenciami. V rodinnej výchove sa uplatňuje náročný prístup bez lásky.
3. typ agresora – optimistický typ s veľkou sebadôverou, obľúbený a vplyvný. Šikanuje pre pobavenie seba aj ostatných. V rodine často absentujú mravné, duchovné a citové hodnoty.
Obeťou šikanovania sa môže stať prakticky ktokoľvek. Väčšinou sú to žiaci, ktorí:
Prevencia šikanovania a kyberšikanovania v Strednej priemyselnej škole elektrotechnickej v školskom roku 2024/2025
Školský podporný tím:
Zabezpečuje prevenciu v užšej rovine:
Nadväzujúce aktivity a besedy školskej psychologičky v rámci preventívneho programu Šikanovanie a kyberšikanovanie pre všetky triedy 1. a 2. ročníka:
Ďalšie aktivity dotýkajúce sa prevencie šikanovania a posilnenia vzťahov sú realizované v rámci workshopu komunikácia pre 1. a 2. R a príbuznými besedami pre vyššie ročníky.
Ďalšie aktivity ŠPT:
Učitelia, triedni učitelia:
Zabezpečujú prevenciu v širšej rovine:
Systémové aktivity školy v oblasti prevencie:
Prevencia kyberšikanovania je obsiahnutá aj vo vyučovacom predmete kybernetická bezpečnosť vo štvrtom ročníku a prevencie šikanovania sa dotýkajú aj príbuzné témy viacerých humanitných predmetoch.
Realizačný tím preventívneho programu je školský podporný tím:
Riaditeľka školy: Ing. Iveta Marcinčinová
Zástupkyňa školy pre všeobecno-vzdelávacie predmety: Mgr. Mária Solarová
Školská psychologička: Mgr. Tatiana Bosáková
Poradkyňa školy: Ing. Anna Dlugošová
a triedni učitelia, učitelia.
Postup pri podnete na výskyt šikany
Pre vyšetrovanie šikanovania sa odporúča nasledovná stratégia :
Pri riešení šikanovania sa škola vyhýba nevhodným postupom:
Akútna intervencia v súvislosti s kyberšikanovaním:
Aj v prípade kyberšikanovania rieši prípad ŠPT, ktorého členom je nevyhnutne aj osoba, ktorá rozumie princípom fungovania virtuálneho prostredia.
„Vychovávame pre život, vzdelávame pre prax.“