1.1.2.1. Poznávame CERN (8.11.2023 - 12.11.2023)
Cieľ exkurzie: Cieľom exkurzie je tiež podporiť výchovu každého žiaka ako osobnosti s vlastnou identitou a hodnotovou orientáciou, kritickým myslením a zároveň človeka, u ktorého hodnota spolupráce, prosociálnosti a národné hodnoty sú v súlade s hodnotami EÚ a zaujímajú významné miesto v jeho hodnotovom rebríčku. Tento cieľ naplníme návštevou Európskeho parlamentu, prakticky využiť cudzí jazyk v kontexte členstva SR v EÚ; rozšíriť si poznatky o fungovaní EÚ v autentickom prostredí
Fázy:
• Navštíviť svetoznáme vedecko-výskumné centrum CERN.
• Dĺžka trasy: 3200km
• Počet dní: 4-5
• Doprava: klimatizovaným autobusom do Ženevy a späť
• Ubytovanie: 2x ubytovanie v hoteli F1 (pre 44-člennú skupinu - 15 izieb), 2x raňajky, slovenský sprievodca • Vstupy: Technorama, CERN, OSN, Múzeum Alberta Einsteina
1.1.2.2. Automobilový priemysel a ekológia
Zabezpečenie a vyhodnotenie aktivity: 4 pedagogickí zamestnanci školy počas každej exkurzie
Počet účastníkov: 40 žiakov + 4 pedagogickí zamestnanci
Počet exkurzií: 2
Termíny: 22.3.2023 - 24.3.2023 a 12.9.2023 - 14.9.2023
Základné údaje:
• Navštíviť: funkčne prosperujúcu firmu, spoznať starú aj novú kultúru slovenského národa, interaktívne zručnosti, skúsenosti = veda hrou VTIM U6
• Dĺžka trasy: 1600km
• Počet dní: 3 dni
• Doprava: klimatizovaným autobusom
• Ubytovanie: 2x ubytovanie v hoteli so stravou
• Vstupy: závod KIA, elektráreň Čierny Váh a Vodné dielo Žilina, Múzeum slovenskej dediny, KU Zárečie VTIM U6 Ostrava,
1.1.2.3. Konferencia a súťaž „Junior internet“
1.1.2.4. Poznávame Európsku úniu
1.1.2.5. Návštevy zahraničných odborných výstav
1.1.2.6. Školský časopis
Zdôvodnenie podaktivity: podaktivita je vhodná na zvýšenie čitateľskej gramotnosti pri príprave jednotlivých čísel časopisu, súčasne pri vytváraní článkov sa podľa ich obsahu zvyšuje matematická, prírodovedná a finančná gramotnosť
Ciele podaktivity: vytvoriť priestor v redakčnej rade časopisu na prípravu potenciálnych umelcov v oblasti literatúry a iných druhov umenia a prípravu budúcich žurnalistov formou výroby a distribúcie tlačenej formy školského časopisu spolu s elektronickou formou
Popis podaktivity: V rámci podaktivity sa budú uskutočňovať pravidelné stretnutia redakčnej rady časopisu pri tvorbe článkov a celkovej úprave daného čísla časopisu, následne aj jeho distribúcie.
Jednotlivé čísla školského časopisu v elektronickej podobe nájdete na webe:
https://newsletter.spse-po.sk/
1.1.2.7. Vytvorenie pamätnice k 70. výročiu vzniku SPŠE Prešov
Zdôvodnenie podaktivity: podaktivita je vhodná na zvýšenie čitateľskej gramotnosti pri príprave jednotlivých častí pamätnice a tvorivosti
Ciele podaktivity: vytvoriť súbor dokumentov pripomínajúcich históriu i súčasnosť školy, ktorý bude dostupný žiakom i pedagógom školy, ale aj verejnosti.
Vytvorená pamäanica k 70. výročiu v rámci projektu je v elektronickej podobe zverejnená na webe:
https://www.spse-po.sk/uploads/editor/files/Pam%C3%A4tnica%2070_%20v%C3%BDro%C4%8Die%20SP%C5%A0E.pdf
1.1.2.8. Týždeň životného prostredia
Forma podaktivity: skupinová forma
Cieľová skupina: 150 žiakov
Zdôvodnenie podaktivity: Pre zvýšenie kľúčových kompetencií žiakov je vhodné ich zapájať do rôznych aktivít týkajúcich sa ochrany životného prostredia
Popis aktivity: žiaci sa podelia na menšie skupiny, ktoré absolvujú rôzne aktivity - skrášľovanie areálu školy – vysádzanie a ošetrovanie rastlín (trvalky, letničky, dvojročné rastliny, vertikálna zeleň, zelené steny, črepníkové rastliny...), čistenie priestorov areálu školy, zber a triedenie odpadu, kompostovanie odpadu (hotový kompost použijeme znovu na vylepšenie pôdy - pre rastliny), odchyt dažďovej vody, tvorba napájadiel a kŕmidiel pre drobné vtáctvo
Ciele aktivity:
• Zvýšiť záujem žiakov o ochranu životného prostredia
• Ukázať praktickú stránku ochrany životného prostredia
• Skrášlenie areálu školy, čo má vplyv aj na atmosféru počas vyučovania
• Výchovný cieľ – čo žiaci sami vyčistia, to nebudú znečisťovať, čo sami vysadia, nebudú ničiť
1.1.2.9. Trh odborného vzdelávania (projektovo- prezentačný týždeň)
Forma podaktivity: skupinová forma
Cieľová skupina: cca 60 žiakov 3. a 4. ročníka
Zdôvodnenie podaktivity: Pre nadobudnutie kľúčových kompetencií je vhodné žiakov zapájať do rôznych projektov, ktoré majú možnosť odprezentovať nie len pred spolužiakmi, ale aj pred návštevníkmi školy. Tým sa okrem určitej gramotnosti podporí aj kooperácia, kritické myslenie, prezentačné zručnosti a práca s IKT.
Popis aktivity: žiaci v heterogénnej skupine (pred začatím projektovo-prezentačného týždňa učitelia vypíšu žiakom témy na projekty, prípadne si žiaci tému zvolia sami v závislosti od študijného odboru, vytvoríme 4-7 členné heterogénne skupiny - žiaci z rôznych tried) vyhľadajú materiály v knižných a internetových zdrojoch, spracujú prezentáciu, poster alebo roll-up, pomocou ktorých budú prezentovať svoju tému ostatným žiakom resp. návštevníkom školy)
V novemberi 2022 žiaci 4. ročníka (3 triedy) uskutočnili prezentácie svojich projektov a prezentácií na rôzne témy. V rámci tejto aktivity boli vytvorené aj prezentácie k daným projektom, roll-upy o škole a prezentácie o študijných odboroch školy.
„Vychovávame pre život, vzdelávame pre prax.“