Dňa 17. 12. 2024 dievčatá z tried II. SA a II. SB absolvovali prvé zo štyroch nadstavbových stretnutí v rámci kurzu Security Girl.
Školské kolo sa uskutočnilo
12. 12. 2024.
Šimon Jedinák, žiak III. SB, naprogramoval spievajúceho anjelika.
Trieda III. SC získala 2. cenu za najlepší priemer v súťaži IT Fitness Test 2024.
Výber žiakov na krátkodobú žiacku mobilitu v sektore odborného vzdelávania a prípravy v rámci programu Erasmus+ , 2024-1-SK01-KA121-VET-000220988.
V prípade, že potrebujete potvrdenie o návšteve školy, využite možnosť tlače prostredníctvom Edupage.
0. hodina 07:10 - 07:55
1. hodina 08:00 - 08:45
2. hodina 08:50 - 09:35
3. hodina 09:45 - 10:30
4. hodina 10:50 - 11:35
5. hodina 11:40 - 12:25
6. hodina 12:35 - 13:20
7. hodina 13:25 - 14:10
8. hodina 14:15 - 15:00
9. hodina 15:05 - 15:50
Naši dávni predkovia obohatili európske kultúrne dedičstvo originálnym vkladom vlastného písomníctva, literatúry, kultúry a školstva. K osobnostiam, ktoré sa zaslúžili o tento vklad a zároveň o položenie základov našej národnej identity, patrí popri Cyrilovi a Metodovi aj známy vzdelanec – polyhistor svätý Gorazd.
Práve podľa jeho mena je pomenovaná medaila, ktorú udeľuje minister školstva, vedy, výskumu a športu SR pri príležitosti Dňa učiteľov. Ocenenie tvorí medaila, certifikát a záložka a je určené pedagógom, ktorí sa významným spôsobom zúčastňujú na rozvoji školstva Slovenskej republiky z hľadiska výchovy a vzdelávania mládeže, osobitne nadaných a talentovaných, ako aj zdravotne postihnutých žiakov a študentov. Zároveň sa jedná o najvyšší stupeň morálneho ocenenia v rezorte školstva nefinančného charakteru, ktoré sa udeľuje od roku 1999.
Je nám veľkou cťou, že medzi osobnosti, ktoré sa môžu popýšiť týmto významným ocenením, patrí od dnešného dňa aj Ing. Jozef Macej, učiteľ odborných predmetov Strednej priemyselnej školy elektrotechnickej v Prešove. Patrí k tým mladým pedagógom, ktorí sú pre svoju prácu zapálení a vo vzťahu k mládeži vždy otvorení a ústretoví. Aktívne sa zapája aj do medzinárodných projektov, v rámci ktorých vypracoval množstvo učebných materiálov, čím významne prispel k zefektívneniu a zatraktívneniu výučby predmetov elektronika, automatizácia a priemyselná informatika.
Opakovane získal so svojimi študentmi výnimočné úspechy v súťažiach organizovaných na celoštátnej úrovni. V posledných šiestich ročníkoch súťaže SYGA sa študenti pod jeho vedením pravidelne umiestňovali na 1. miestach, resp. získali osobitné ocenenia.
Prinášame Vám aj krátky rozhovor s Ing. Jozefom Macejom.
L.L.: Čo pre Teba znamená ocenenie sv. Gorazda?
Ing. J.M.: V odlesku malej medaily sv. Gorazda vidím rodinu, kolegov, žiakov, známych, skrátka všetkých tých, ktorí ma nejakým spôsobom posúvali vpred, motivovali a podporovali. Rodičia mi poskytli zázemie, vďaka ktorému som mohol robiť to, čo ma zaujímalo, a teda mohol som študovať a venovať sa technike. Manželka mi tolerovala prácu do večerných hodinách, služobné cesty do zahraničia, vtedy sa starala sama o domácnosť a o deti. Vďaka kolegom, ich ústretovosti, ochote pomôcť a poradiť, som sa začlenil do kolektívu, ktorého súčasťou som už deviaty rok. Títo ľudia ma formovali, niektorí dokonca už v časoch, kedy som bol študentom na našej škole. Pri pohľade na medailu si spomínam aj na žiakov, vďaka ktorým som videl vo svojej práci zmysel. Mnohých pre ich schopnosti obdivujem a dovolím si tvrdiť, že aj od nich som sa toho veľa naučil. Myslím si, že toto ocenenie nie je len o mojich aktivitách. Ocenenie hovorí o tom, že na našej škole máme chuť prispôsobovať sa dobe, sme otvorení svetu, čo dokazujú projekty Erasmus, a vieme podporiť talentovaných žiakov, o čom svedčia úspechy v súťažiach.
L.L.: Čo je Tvojím „hnacím motorom“ vo výučbe?
Ing. J. M.: Psychológia hovoria o motivácii vonkajšej a vnútornej, nie je tomu inak ani v mojom prípade. V prvom rade je to moja práca, ktorá ma živí. Ale ak by to ostalo len pri tejto motivácii, nedokázal by som túto profesiu vykonávať dlho. Vždy ma motivovalo, ak sa mi podarilo žiakov niečím zaujať, ak žiaci videli zmysel v tom, čo sa učia. Ale nie vždy je to jednoduché, vyžaduje si to veľa úsilia, a nie vždy sa to podarí. Je pravdou, že mnoho vecí, ktoré učím, je súčasne aj mojím koníčkom. Asi to bude práve tým tajomstvom úspechu.
L.L.: Čo Ťa najviac baví na práci pedagóga?
Ing. J. M.: Mám radosť z toho, že pracujem s mladými ľuďmi. Rád vidím ich pokroky a ich úspechy. Teší ma, keď naši absolventi s odstupom času, s pribúdajúcimi životnými a pracovnými skúsenosťami uznajú, že im naša škola predsa len niečo dala do života.
L.L.: V čom vidíš výhodu predmetov elektronika, automatizácia, priemyselná informatika v reálnom uplatnení žiakov?
Ing. J. M.: V súčasnosti je snahou automatizovať takmer všetko, čo sa automatizovať dá. Asi najlepším príkladom je priemyselná výroba. Ak je možné nahradiť činnosť človeka robotom, použije sa robot. Z ekonomického hľadiska je práca robota lacnejšia a presnejšia ako tá ľudská. Ak chcú byť moderné továrne konkurencieschopné, produkovať veľa a lacno, bez automatizácie a informačných systémov sa nezaobídu. Naše domácnosti sa stávajú inteligentnými. Kávu, občerstvenie a lístky na autobus nám predávajú automaty. Vyvíjajú sa autonómne vozidlá, ktoré možno budú v horizonte niekoľkých rokov brázdiť cesty. Všetky vymenované oblasti, ale aj mnohé ďalšie si vyžadujú odborníkov, ktorí majú znalosti z oblastí ako elektronika, mechanika, senzorika, riadenie a regulácia, programovanie a sieťové technológie. Práve tieto oblasti pokrýva náš odbor elektrotechnika, so zameraním na oblasť priemyselnej informatiky.
L.L.: Ako motivuješ študentov, aby sa zapájali do súťaží ako je napr. SYGA?
Ing. J. M.: Žiaci štvrtého ročníka našej školy pracujú na svojom ročníkovom projekte, ktorý môžu obhájiť v rámci praktickej časti odbornej zložky maturitnej skúšky. Z perspektívnych prác, ktoré sú zamerané na využitie PLC, vyberáme súťažné práce aj pre súťaž SYGA. Vzhľadom na to, že sa jedná o praktickú maturitu, a súčasne je možnosť zapojiť sa do súťaže, ktorá má úroveň, nie je potrebné vynakladať veľké úsilie k motivovaniu žiakov. Žiaci, ktorí sa doposiaľ zúčastňovali na súťažiach, boli cieľavedomí a dostatočne vnútorne motivovaní. Stačilo im poskytnúť priestor, komponenty, materiál, prípadne model, ktorý mali zautomatizovať, trochu usmerniť, prípadne postrčiť a výsledok sa dostavil.
L.L.: Ako sa Ti spolupracuje so žiakmi pri medzinárodných projektoch a ako hodnotíš takéto projekty?
Ing. J. M.: Medzinárodné projekty hodnotím veľmi dobre a bolo by dobré, ak by sa všetky školy aktívne zapájali do medzinárodných projektov. Absolvované mobility v zahraničí sú pre našich žiakov, ale aj pre nás pedagógov veľkým prínosom. Z mobilít v zahraničí si prinášame cenné vedomosti a skúsenosti, rozvíjame jazykové zručnosti, získavame kontakty a budujeme priateľstvá. Vždy žasnem, čo naši žiaci dokážu vymyslieť a pripraviť v rámci projektových aktivít, objavujem v nich skryté talenty, ktoré inak spoza lavice nie je vidieť. Môžem len povedať, že máme veľmi šikovných žiakov, ktorí sa v cudzine určite nestratia.
Ing. Jozefovi Macejovi v mene celého pedagogického zboru srdečne gratulujeme a prajeme množstvo ďalších úspechov v pracovnom a súkromnom živote.
Mgr. Lucia Liptáková, Mgr. Lukáš Zgola
učitelia humanitných predmetov
„Vychovávame pre život, vzdelávame pre prax.“