Dňa 17. 12. 2024 dievčatá z tried II. SA a II. SB absolvovali prvé zo štyroch nadstavbových stretnutí v rámci kurzu Security Girl.
Školské kolo sa uskutočnilo
12. 12. 2024.
Šimon Jedinák, žiak III. SB, naprogramoval spievajúceho anjelika.
Trieda III. SC získala 2. cenu za najlepší priemer v súťaži IT Fitness Test 2024.
Výber žiakov na krátkodobú žiacku mobilitu v sektore odborného vzdelávania a prípravy v rámci programu Erasmus+ , 2024-1-SK01-KA121-VET-000220988.
V prípade, že potrebujete potvrdenie o návšteve školy, využite možnosť tlače prostredníctvom Edupage.
0. hodina 07:10 - 07:55
1. hodina 08:00 - 08:45
2. hodina 08:50 - 09:35
3. hodina 09:45 - 10:30
4. hodina 10:50 - 11:35
5. hodina 11:40 - 12:25
6. hodina 12:35 - 13:20
7. hodina 13:25 - 14:10
8. hodina 14:15 - 15:00
9. hodina 15:05 - 15:50
Internet vecí (IoT) je pre širokú verejnosť zatiaľ málo známym pojmom, no pre študentov SPŠE Prešov to nie je nič nového. Vedia, že za týmto termínom sa ukrývajú nové technológie a riešenia z oblasti digitálnych firiem, inteligentných domov, domácností, miest – jednoducho SMART, ale aj jednoduchšie úlohy týkajúce sa napr. sledovania motorových vozidiel, sledovania paliva v ich nádrži, a pod. Svoje vedomosti a zručnosti v tejto oblasti potvrdili dva trojčlenné tímy, ktoré úspešne reprezentovali SPŠE Prešov na medzinárodnej súťaži NAG (Networking Academy Games) IoT. Hostiteľom súťaže bola SŠ a VOŠ aplikované kybernetiky s. r. o. v Hradci Králové v Českej republike.
Súťaž pozostávala z troch súťažných kôl, pričom prvé a druhé kolo boli domáce. V tých organizátori zadali úlohy, ktoré prihlásené tímy riešili v domácom školskom prostredí a výsledky v podobe programov, zapojení a videí uložili do určitého termínu na Git serveri. Uložené výsledky boli následne hodnotené odbornou komisiou.
V prvom kole bolo úlohou súťažiacich zoznámiť sa s vývojovými doskami Raspberry Pi a ESP E-12. Následne mali otestovať na Raspberry Pi pomocou jednoduchých príkladov vstupné a výstupné porty napr. ovládanie LED, RGB LED, bzučiak, tlačidla. Zároveň mali pripojiť k Raspberry Pi snímače a otestovať snímanie veličín. Po zvládnutí takýchto jednoduchých úloh mohli študenti pristúpiť k samotnému publikovaniu nameraných hodnôt na vzdialenom serveri. Údaje jednotlivých tímov boli publikované v mapke. Po zoznámení sa s funkciou Raspberry Pi študenti začali pracovať s doskou Arduino na ktorej si mali vyskúšať činnosť digitálnych a analógových vstupov a výstupov, ku ktorým pripájali potenciometer, fotorezistor, analógový teplomer, LED pásik a enkodér. Arduino bolo tiež použité ako zabezpečená centrála, ku ktorej bol pripojený PIR senzor a otrasové čidlo. Výsledky jednotlivých úloh boli zdokumentované do videa.
Cieľom druhého kola bolo vytvoriť meteorologickú stanicu, ktorá sa skladala z modulu ESP 8266, ku ktorému boli pripojené snímače tepoty, vlhkosti, tlaku a svetla. Ich komunikácia bola riešená pomocou zbernice I2C. Modul ESP 8266 mal za úlohu preposielať cez wifi údaje na základňu tvorenú Raspberry Pi pomocou MQTT protokolu a následne na vzdialený server. Súťažné tímy mali pre meteorologickú stanicu vytlačiť kryt na 3D tlačiarni a navrhnúť program, zapojenie a konštrukciu solárneho panelu sledujúceho polohu slnka, ktorý mal nabíjať batériu napájania meteorologickej stanice.
Posledné, tretie – finálové kolo, sa uskutočnilo v Hradci Králové 22. 3. 2019. Počas 3 hodín mali súťažné tímy vytvoriť web server na doske ESP 8266, ktorá mala hosťovať stránku ovládajúcu krokový motorček, a to ako dobu kroku tak aj smer jeho otáčania. Ovládanie pripojenia ESP 8266 bolo riešené pomocou tlačidiel a indikátorov LED. V rámci celej lokálnej siete v mieste konania mali jednotlivé tímy pridelené statické IP adresy. Na základe tejto adresy sa mohli zariadenia pomocou webového prehliadača pripojiť k danej stránke súťažného tímu. Súťažiaci museli počas posledného kola skombinovať vedomosti z oblasti elektroniky pri zapájaní elektrických obvodov, programovania pri tvorbe zdrojového kódu, tvorby webstránok pre vytvorenie stránky bežiacej na danom ESP 8266 a napokon počítačových sietí, kde zúročili vedomosti pre pripojenie ESP 8266 k lokálnej sietí.
Vo finále sa stretlo 21 najlepších tímov z celkového počtu 49 prihlásených tímov. Dva trojčlenné tímy SPŠE Prešov – „Maslosaurus“, v zložení Martin Fujda, Ľubomír Hoffman, Marek Feťko, a „SPŠEpadeni“, v zložení Matej Kandráč, Ján Kočiš a Tomáš Ján Kuchár sa v silnej konkurencii nestratili. Tím Maslosaurus získal bronzovú medailu za 3. miesto a tím SPŠEpadeni sa umiestnil na 11. mieste. Študentom za vynaložené úsilie patri veľká gratulácia a zároveň poďakovanie za vzornú reprezentáciu školy, mesta Prešov a Prešovského kraja.
Internet vecí je prienikom viacerých perspektívnych oblastí a odborov, ktoré študujú študenti na SPŠE Prešov. Inovácie vo vzdelávacom procese, kvalitné podmienky, talentovaní študenti a skúsení pedagógovia prinášajú škole nielen úspechy na súťažiach, ale predovšetkým vysokú uplatniteľnosť a atraktivitu jej absolventov na trhu práce na Slovensku i v zahraničí.
Ing. Ondrej Kontura
„Vychovávame pre život, vzdelávame pre prax.“