Kolégium Antona Neuwirtha organizuje vzdelávacie programy pre študentov vysokých škôl a žiakov stredných škôl a mladých profesionálov s cieľom všestranného rozvoja ich osobností.
Kolégium Antona Neuwirtha ponúka aj program pre stredoškolákov – stredoškolské kolégiá, ktorých cieľom je pomôcť žiakom v intelektuálnom, osobnostnom aj praktickom raste. Žiaci si zlepšia svoje kritické myslenie, komunikačné a praktické zručnosti, sú sprevádzaní skúsenými akademikmi a majú priestor aj na budovanie priateľstiev.
Stredoškolské kolégium je organizované pomocou doobedňajších a poobedňajších seminárov o filozofii a veľkých dielach našej civilizácie. Súčasťou tohto programu sú aj 2 víkendovky, kde sa stretnú všetky stredoškolské kolégiá.
Kolégium SPŠE má 9 žiakov z rôznych ročníkov. Semináre neprebiehajú ako klasické školské vyučovanie kde učiteľ vysvetľuje učivo, tu rozprávajú najmä žiaci a učiteľ napomáha viesť diskusiu. Doma, pred seminárom, dostaneme za úlohu prečítať si knihu, pozrieť film, operu, alebo si priamo na seminári prezeráme obraz alebo sochu. Na seminári potom prebieha diskusia o danom diele, žiaci môžu povedať svoje myšlienky, postrehy alebo otázky. Doobedňajšie semináre sa skladajú z dvoch častí, prvá je s prípravou a druhá bez prípravy. Poobedňajšie semináre zvyčajne trvajú hodinu a pol a sú až po školskom vyučovaní, no občas sa predĺžia pri dobrej diskusii. Atmosféra v Kolégiu je úplne pohodová, bez stresu a napätia, vzniklo to veľa nových priateľstiev, nikto sa nemusí báť, že povie niečo zlé.
Kubo: Veľmi ma lákalo skúsiť niečo nové. Na našej škole je to prvý rok, tak som si povedal, že to skúsim. Prihlásil som sa na úvodnú hodinu, kde nám Mišo hovoril o tom, čo je Kolégium, aké aktivity tam sú, prečo je Kolégium dobré a podobne. Niekoľkokrát opakoval, že je to iné ako na klasickom vyučovaní. Veľmi ma to lákalo, a preto som sa rozhodol prihlásiť.
Paťo: Veľmi ma zaujala myšlienka rozvoja kritického myslenia a aj možnosť, že budeme môcť debatovať v kolektíve.
Mišo: Bol som zvedavý, čo to Kolégium vlastne je, ako funguje a akých ľudí stretnem. Taktiež som chcel skúsiť niečo úplne nové a rozvíjať myseľ aj inak ako len čisto vedomostne.
Matyáš: Najmä preto, lebo mám rád umenie, či už je to hudba, divadlo alebo literatúra. Vďaka Kolégiu som si obľúbil aj obrazy. Tiež sa mi veľmi zapáčila myšlienka rozvoja kritického myslenia.
Filip: Veľmi ma zaujal program Kolégia – rozoberanie slávnych diel a vedenie diskusií. Taktiež som chcel spoznať nových ľudí a vyskúšať čo Kolégium vlastne je.
Kubo: Bolo ich veľa, no asi jeden z tých najzaujímavejších bol hneď na prvom seminári, keď nám Mišo ukázal obraz, ktorý som nikdy nevidel. Nie som nejaký extra veľký fanúšik obrazov, teda nechodím do galérií a podobne, ale bolo veľmi pekné keď sme všetci spolu prišli na podstatu tohto obrazu, teda o čom je a čo chcel autor vyjadriť. Bol to fakt skvelý pocit.
Paťo: Pre mňa bol ten najzaujímavejší moment asi keď sme debatovali O blaženosti od Tomáša Akvinského.
Mišo: Neviem, je ťažké si vybrať. Asi úplne prvé stretko, teda prvý dojem z toho celého.
Matyáš: Ja si najviac užívam "debaty" s Paťom a Kubom. Obaja sú veľmi dobrí v diskusii a podkladajú svoje tvrdenia zaujímavými faktami. Z diel ma najviac zaujali hlavne obrazy. Najviac sa mi páčili Guernica, Povolanie svätého Matúša a Pútnik nad morom hmly.
Filip: Najzaujímavejším momentom pre mňa bolo, keď sme sa navzájom predstavovali a prvý seminár z kolégia. Z diel , nakoľko mám blízko k hudbe, to je opera La Boheme a tiež film Amélia z Montmartu.
Kubo: Tak dúfam, že sa zlepší moje myslenie a že sa aj ako človek zlepším.
Paťo: Nové, zaujímavé myšlienky a kamarátstvo so super ľuďmi.
Mišo: Kritickejšie myslenie, nejaké nové poznatky zo svetového umenia, nových priateľov a kopec srandy, čo sa zatiaľ aj darí.
Matyáš: Tak toto je trošku ťažšia otázka. Keď som išiel do Kolégia, chcel som nájsť ľudí s ktorými sa dá debatovať aj na hlbšie témy. Rád rozoberám diela a premýšľam nad nimi. Taktiež som tam išiel so zámerom spoznať nových ľudí. Tým, že som trošku hanblivý taktiež dúfam, že mi tie debaty dodajú sebavedomie.
Filip: Lepšie porozumenie pri čítaní a lepšie uvažovať v daných veciach.
Ďakujem za poskytnutie rozhovoru a spoluprácu žiakov z Kolégia SPŠE.
Kristína Kostkášová
absolventka SPŠE
„Vychovávame pre život, vzdelávame pre prax.“